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Amine Beyhom : books / livres, articles and thesis excerpts / articles et extraits de thèse

 

 

Books / Livres :

2015:

THÉORIES BYZANTINES DE L’ÉCHELLE ET PRATIQUE DU CHANT BYZANTIN ARABE

(Byzantine Scales Theory and Arabian Byzantine Chant Praxis) ISBN: 978-9953-0-3048-7

Livre sur le chant byzantin - Amine Beyhom (page de garde)

2010:

Théories de l’échelle et pratiques mélodiques chez les Arabes
Volume 1 : L’échelle générale et les genres
Tome 1 : Théories gréco-arabes de Kindī (IXe siècle) à Ṭūsī (XIIIe siècle)

Nlle librairie orientaliste Paul Geuthner (Paris), 2010 (cover).

Une version pdf (V. 1.01), revue et corrigée, est téléchargeable en basse résolution à http://foredofico.org/CERMAA/?p=482.

You may download the low resolution, emendated and updated version (V. 1.01) at http://foredofico.org/CERMAA/?p=482.

 

Manuel / Praat / Manual :

Manuel Praat Pour débutants – Avec Jeanne Miramon-Bonhoure”.

 

Published articles / articles publiés :

  • Dossier: Hellenism as an Analytical tool for Occicentrism (in musicology),” Near Eastern Musicology Online 3 5 |2016-11| p. 53–273.
  • Dossier : Influence des théories ‎européanisées du xixe siècle sur la ‎notation et la pratique des modes ‎de la musique arabe et d’autres ‎musiques, à travers la mise en ‎exergue du mythe du genre ḥijāz ‎semi-tonal,” Near Eastern Musicology Online 2 3 |2014-11| p. 87–177, accessible dans/in NEMO n°2-3 (clicker / click ici /here) [European 19th-century influence on the notation and praxis of chromaticism in Arabian and other maqām musics].
  • Un lexique de la modalité,” Near Eastern Musicology Online 2 2 |2013-11| p. 5–24, accessible dans NEMO n°2-3 (clicker / click ici/here) [a lexicon of modality].
  • “Kashf al-Asrār ʿan Karakarat al-Aḥbār fī Taʾwīl al-Adwār كشف الأسرار عن كركرةِ الأحبار
    في تأويل الأدوار“, NEMO-Online 1 1, 2012, p. 67-88 [in English – unveiling two riddles of Eastern musicology: Shihāb-a-d-Dīn’s scale in 28 “quarters” and the 22-śruti scale of Bharata-muni], in Volume 1 (N° 1) de NEMO-Online : http://nemo-online.org/wp-content/uploads/2014/11/NEMO-Vol.-1-N°1-130929-V.-1.01-LR.pdf.
  • A new hypothesis on the elaboration of heptatonic scales and their origins”, edited by Richard Dumbrill and Irving Finkel, Proceedings of the International Conference of Near Easten Archaeomusicology ICONEA 2008 Held at the British Museum December 4, 5 and 6, 2010, p. 151-209. Appendices to the article are downloadable here, and the complete article (with Appendices) by clicking here (pdf format, 21.6, 1.8, 22.4 MB) [this is an article of synthesis on Modal Systematics, written for the ICONEA conference at the British Museum in December 2008]
  • Étude musicologique de Fransezan (de Marie-Josée Bertrand, chanteuse bretonne), CD DAS 156, publications Dastum, Rennes (France), 2008, p. 44-53 [An analysis of the particularities of the singing of Mme Bertrand, a singer in Brittany – France, pdf format, 1.0 MB]
  • Des critères d’authenticité dans les musiques métissées et de leur validation : exemple de la musique arabe, filigrane n° 5 , Paris, 2007, p. 63-91 [The dilemma of composers nowadays can be summarized through the variety of the widespread offer in Ethnic music and, paradoxically, through a general phenomena of structurally poor compositions due, mainly, to the use of “clichés” which considerably reduce the effective integration of ethnic music in the creative process ; this applies equally to the attempts to introduce tonal music schemes in non Occidental Art music. The question remains : can musical “authenticity” be defined, especially for intermixed music, or even World music? The autor tries to answer this question on the basis of his own experience as a producer and musician, as well as on results from research on “harmony” techniques in Arabian music – pdf format, 0.6 MB]
  • Point de vue : Musiques savantes de l’Orient ou le temps de la reconnaissance”, Revue des Traditions Musicales des Mondes Arabe et Méditerranéen (RTMMAM n°1), publications de l’ISM-UPA, Baabda – Liban, 2007, p. 13-26 [Un appel à une musicologie généralisée intégrant musicologies historique et analytique ainsi que les différentes approches des musicologies (et ethnomusicologies) contemporaines] [A historical review of the relations between Occidental musicology and music of the Orient, stressing on the recent developments in diachronical systematics and their repercussions on research in the domain of maqām music – pdf format, 0.4 MB]
  • Dossier : Mesures d’intervalles – méthodologie et pratique”, Revue des Traditions Musicales des Mondes Arabe et Méditerranéen (RTMMAM n°1), publications de l’ISM-UPA, Baabda – Liban, 2007, p. 181-235 [une revue des différentes méthodes de transcription de hauteurs utilisées actuellement, avec développement d’une méthodologie destinée à minimiser les erreurs dans les mesures d’intervalles avec des logiciels dédiés (sur l’exemple du logiciel Praat), sur des exemples et des analyses diverses] [A synthesis of the author’s researches on pitch and interval measuring methods, in particularconcerning maqām and European traditional music, meant to minimize measurement errors in the process of the musicological analysis – pdf, 2.5MB]
  • Étude comparée sur des intervalles des musiques turque, persane et de l’Asie centrale, exposé pour le colloque Maqâm et création, Fondation de l’Abbaye de Royaumont, octobre 2005, p. 18-24 (téléchargé le 19 novembre 2006) [Tonogram analyses for various musics from Turkey, Iran and Central Asia].
  • “Approche systématique de la musique arabe : genres et degrés système : [“A systematic approach to Arabian music : System genera and scale” : An extensive article expanding the study on the Contemporary use of genera in modern Arabic music theories to the research of the General scale of Arabian music – in De la théorie à l’Art de l’improvisation : analyse de performances et modélisation musicale (Ayari Mondher – dir.), Delatour, Paris, 4e trimestre 2005, p. 65-114 (50 pages,pdf format, 50 pages, 4.3 MB)].
  • “L’Interaction entre la musique et l’image : l’exemple de la trilogie du Seigneur des Anneaux” [“The interaction between music and images on the example of the trilogy of The Lord of the Rings” – Analysis of Music and sound techniques used in the film, with a stress on the use of identification themes for ethnic and regional differentiation] : in Regards n°7, IESAV – University St-Joseph press, Beirut, January 2005, p. 5-18
  • “Systématique modale : modélisation des échelles musicales sur une grille de 24 quarts de ton”, in Antouniah n°6 , Presses de l’université Antonine, Baabda-Liban, 2005, p. 228-236 (pdf format, 13 pages, 0.7 MB) [Methods and algorithms of Modal Systematics]
  • “Systématique modale : génération et classement d’échelles modales”, in Musurgia XI/, Paris, 2004, p. 55-68 (pdf format, 14 pages + 12 pages of appendices, 7.6 MB). [“Modal systematics : generation and classification of Modal scales”, a general introduction to Modal systematics in French], Musurgia XI/4, Paris, 2004).

 

Thesis excerpts in French language – Modal Systematics / Thèse – Systématique modale :

Introduction(pdf format, 34 pages, 0.6 MB) : Complete with Glossary and Lexicon.

1st Part (pdf format, 75 pages, 2.5 MB) : Complete version – Review of maqām theories of the 20th century.

2nd part (pdf format, 44 pages, 0.7 MB) : Excerpts from the theory of Modal Systematics, as an intro to 3rd Part.

3rd Part (pdf format, 97 pages, 1.3 MB) : maqām systematics – Complete version.

Synoptical tables of genera and modal scales of Arabian music (pdf, 127 pages, 1.6 MB) : excerpts of all genera and pentachords, plus excerpts reproducing the modal scales of hyper-systems number one to twelve included.

Additionnal material / Matériau additionnel :

Complete systems of the realistic data base (pdf, 14 pages, 31 KB): intervals between (and including) one half tone and one and a half tones.

 

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